Begyndelsen

Begyndelsen_ På tærsklen til en digital revolution

Sune Aagaard (red.)
Peoples Press 2014, 290 sider

3 hjerter

Digitaliseringens dilemmaer

IT-cheferne fra ti af de tungeste danske virksomheder er gået sammen med journalisten Sune Aagaard om en bog, der beskriver hvordan digitaliseringen vil forandre den måde virksomheder arbejder på. Titlen på projektet er ”Begyndelsen_ På tærsklen til en digital revolution”.

Bogen lægger ud med det obligatoriske rids af de forunderlige nye teknologier, der er lige om hjørnet, og hvordan det vil føre til en økonomi, baseret på ekstremt detaljeret viden om forholdene lige nu og her. Produkter og løsninger kan løbende tilpasses den præcise situation og den enkelte bruger, men hvis man skal udnytte det som virksomhed, skal man kunne reagere lynhurtigt.

Det er dén problemstilling, IT-cheferne bag bogen kæmper med i deres jobs. De ændringer i holdning og organisation, som er nødvendige for at kunne følge med, er bogens egentlige tema.

Virksomheder som Vestas, DONG, TDC og Arla har musklerne til at definere nye systemer og udvikle IT-løsninger, der rører millioner af menneskers hverdag. Men store, etablerede virksomheder har samtidig svært ved at handle så frit og fleksibelt som små opkomlinge, der ikke er tynget af hensynet til alt det teknik, struktur og arbejdsgange, som de store møjsommeligt har opbygget.

Det er bekymrende, fordi tingene netop på det digitale område kan skifte så hurtigt. Nokia hastige fald fra toppen viser, hvad der sker, hvis virksomheden ikke når at komme med, når teknologien skifter. Ligesom overgangen fra almindelige mobiler og PC’er til smartphones og tablets har ændret landskabet i business, så vil kunstig intelligens, robotter og 3D printere betyde, at mange af dagens største virksomheder bliver kørt ud på et sidespor, fordi de ikke kan nå at lægge forretningsmodellen om så hurtigt og grundlæggende, som det kan være nødvendigt. I stedet rykker en ny generation ind – sådan som vi  eksempelvis ser Tesla udfordre de gamle bilgiganter i øjeblikket.

Det er et klassisk dilemma: hvordan holder man virksomheden ung og rørig? Hvordan udnytter man sin størrelse og ekspertise uden at hænge fast i gamle verdensbilleder?

Forfatternes råd er lige så klassiske: Lav hurtige satsninger, der ikke behøver års forudgående analyse, og som ikke er større, end at virksomheden godt kan tåle, at de kikser. Acceptér fejl og se svipserne som feedback og læring. Tag udgangspunkt i kundens ønsker. Og sørg for at få kørt de store projekter helt i mål, så gevinsterne faktisk bliver høstet. Det handler om implementering.

Og det er jo rigtigt, og sikkert dyrtkøbte erfaringer. Problemet er, at det i lange stræk, særlig i sidste tredjedel af bogen, ender med at blive for generelt til rigtigt at fænge. Det bliver sådan noget management lingo, med alt for mange sætninger i stil med ”Det handler om at have modet til at gøre noget, men i lige så høj grad om at have den nødvendige indsigt til at turde satse rigtigt”. Hvad skal man lige stille op med dét råd?

Bogen fungerer bedst i de konkrete historier fra forfatternes egne virksomheder. Når man kender sammenhængen og forstår de specifikke dilemmaer og trusler, bliver det langt mere nærværende og lærerigt at høre om de løsninger, der blev fundet.

Det kunne have været interessant, hvis de mange råd og principper var blevet knyttet tættere til konkrete cases – og endnu mere interessant hvis den yderst kvalificerede gruppe forfattere havde vovet at pille lidt mere i store historier som problemerne med rejsekortet, nem-ID eller den skandaløst dårligt udførte overgang til digitale postkasser.