Elon Musks sol-energi imperium

Den måde Tesla har ændret vores opfattelse af el-biler er tydelig, når man ser de parkeringspladser, der er afsat specielt til el-biler rundt om i de danske byer. Det er typisk nogle meget beskedne pladser, for man forestillede sig, at el-biler ville være små og skrabede køretøjer, som kun med held og omhyggelig planlægning kunne slæbe sig frem fra stikkontakt til stikkontakt.

I stedet viste el-bilen sig at være en ordentlig amerikaner-øse med lædersæder og airconditioning. Fra at signalere en fremtid, der er neddroslet og overlevelse-agtig, blev elbilen en særdeles attraktiv vision om en fremtid, hvor high-tech bæredygtig teknologi giver de sædvanlige biler baghjul. Når først man har trykket på pedalen i en Tesla, virker selv de dyreste benzindrevne biler pludselig sært gammeldags.

El-bilerne er imidlertid kun én af brikkerne i det imperium af virksomheder baseret på sol-energi som Tesla’s direktør, Elon Musk, er godt i gang med at opbygge. Allerede idag står et andet af hans selskaber bag installationen af en trediedel af alle solceller i USA, og når Tesla nye batterifabrik står færdig, vil den alene kunne fremstille ligeså mange lithium-ion batterier, som der produceres i hele resten af verden idag.

 

Raketter, tog, batterier, solceller…

Elon Musk har overtaget den rolle, Steve Jobs havde: Han er blevet manden, der lancerer insanely great products, som gang på gang overskrider, hvad man troede var muligt. Indenfor rumfart er raketterne fra hans firma SpaceX banebrydende, og Musk’s planer om at bygge kolonier på Mars er velkendte.

Musk fik også masser af omtale, da han lancerede sin vision om at bygge et ultra-højhastighedstog, der kan køre de 650 kilometer mellem San Francisco og Los Angeles på 30 minutter. Ideen og teknologien skal nu afprøves nærmere af et konsortie, der bygger en prøvestrækning i 2018[1].

Færre har bemærket, at Tesla er i fuld gang med at bygge, hvad der tegner til at blive verdens næststørste fabrik, med et gulv-areal på over en million kvadratmeter. Fabrikken skal producere batterier – og det ser allerede ud til at den bliver for lille.

 

Giga-fabrikken

Batterierne er det springende punkt for Tesla. Bilen bruger Lithium-ion batterier, af samme type som man bruger i sin mobiltelefon, bare i meget større mængde – batteriet i en Tesla bil vejer 540 kilo.

For at konkurrere på fremtidens marked for biler er det afgørende for fabrikanterne at have batterier, der er effektive og billige. Og så skal man have masser af dem.

Når den er fuldt oppe at køre i 2020, vil den nye batterifabrik, som Tesla bygger i ørkenstaten Nevada, kunne producere lige så mange lithium-ion batterier, som der idag produceres i hele resten af verden. Det er nok til at bygge en halv million el-biler årligt, og det er netop det antal, Tesla håber at nå op på at fremstille til den tid. (Til sammenligning producerer BMW for tiden omkring 1.7 millioner biler om året).

Batteri-fabrikken kaldes the Giga factory. Den vil have 6500 ansatte, og være fuldstændig selvforsynende med strøm fra sol, vind og geotermisk energi. Det er planen, at det samlede gulv-areal bliver på 1,25 kvadrat-kilometer – og dermed den næststørste bygning i verden efter Boeings samlefabrik til fly i Seattle. Prisen er også Giga: 33 millarder kroner ventes anlægget at løbe op i. Men som Musk har forklaret, så er der ingen vej udenom selv at starte produktionen, hvis Tesla skal vokse sig ud over være et niche-mærke.

Faktisk er der allerede snak om at fabrikken skal udbygges. En af grundene er, at Musk forsøger åbne endnu et enormt marked for batterier; som backup til solcelleanlæg.  

 

Tesla's Powerwall battery.

I foråret lancerede Tesla deres Powerwall, et stort batteri til omkring 20.000 kroner, beregnet som backup til solcelle anlæg. Det vigtigste formål med bruge batteriet er, at man som ejer af et solcelle anlæg kan tilpasse sit forbrug af elektricitet, så man undgår at trække på det store el-net, når solen ikke skinner. Man kan også udnytte at el-priserne svinger i løbet af døgnet. Med batteriet kan man undgå at købe strøm når strømmen er dyr  – eller man kan sælge strøm fra sine solceller til en god pris, hvis man har overskud på batteriet. 

Tesla har meldt fuldstændigt udsolgt og overtegnet af det nye batteri – til trods for, at det for langt de fleste ejere af et solcelleanlæg ikke er en investering, der kan betale sig. El-priserne svinger alt efter hvor hårdt det er belastet, men langt de fleste steder er prisforskellene ikke store nok til, at det kan betale sig at købe et batteri for at udnytte udsvingene.

På lidt længere sigt er det imidlertid sandsynligt, at el-priserne vil blive langt mere varierede, bl.a. fordi der kan komme voldsommere udsving i kapaciteten, når en større del af strømmen kommer fra solceller og vindmøller.

Det med solcellerne arbejder et andet af Musks selskaber på...

 

Gratis installation af solcelle-anlæg

SolarCity er den største amerikanske installatør af solceller. Omkring en tredjedel af de solpaneler, der opsættes i USA, leveres gennem Solarcity – foreløbig i næsten 300.000 hjem. Firmaet har 14.000 ansatte og vokser hastigt, fornylig udvidede det med en afdeling i Mexico. Solarcity er stiftet og ledes af Musks to fætre. Stor-aktionær og bestyrelsesformand er – you guessed it – Elon Musk. 

Solarcity’s forretningsmodel er at installere solceller på private tage, uden at husejeren skal have penge op af lommen. Takket være de amerikanske støtteordninger og afregningsaftaler for strøm fra solceller, kan solarcity både give husejeren en nedsættelse af deres el-regning, financiere installationen og selv få en fortjeneste.

 

Apple-lækkert standardudstyr for hipstere

Tager man et kig på Solarcity’s website[2], ser det ud til at være super-nemt og Apple-lækkert at få sat solceller op. Man skal ikke betale noget, man sparer CO2, og ved at indtaste nogle få informationer, kan man hurtigt få en beregning af ens fremtidige, noget lavere el-regning.

Igen er bæredygtighed ikke noget med afsavn og besvær. Solceller er cool. Noget, unge hipstere selvfølgelig har på taget af deres drømmebolig.

Solarcity har også travlt med at bygge en stor fabrik, for selv at kunne udvikle og producere de paneler de installerer. Den kommende fabrik skal kunne producere 10.000 paneler dagligt. Solarcity præsenterede fornylig deres nyeste model, der er det mest energieffektive panel i produktion i verden for tiden. Med en effektivitet på 22% er det over 25% mere effektivt til at udnytte solstrålerne end de typiske solcelle anlæg.

 

Folke-Teslaen lader vente på sig

Og hvad med El-bilerne? Herhjemme ser det ud til at salget vil bremse meget kraftigt op, når der igen kommer afgifter på el-biler i Danmark. Men i resten af verden går det strygende for Tesla. Salget er steget over 50% det sidste år, og man forventer at sælge lidt over 50.000 køretøjer i år.

Tesla er bevidst startet ud med at bygge en luksus bil, for folk der har råd til at betale for ny teknologi. I USA koster en Tesla S fra en halv million kroner og opefter – det er mange penge for en bil i USA. Tidligere i år lancerede Tesla en ny model, X, der minder mere om en SUV. Prismæssigt ligger X en anelse højere.

Til marts forventer Tesla imidlertid at kunne vise prototypen på Model 3, der bliver deres bud på en langt billigere familieklasse bil med en rækkevidde på 325 kilometer. Målet er en pris nede omkring 230.000 kr. – i USA, vel at mærke. Dermed kan el-biler blive interessant for et langt bredere marked. Men der går lige nogle år. Seneste melding er, at Model 3 forventes at blive produceret fra starten af 2018.

 

 Tekst: Peter Hesseldahl
Artiklen blev bragt af Føljeton i december 2015

[1] https://www.rt.com/usa/313071-hyperloop-musk-pneumatic-spacex/

[2] http://www.solarcity.com