Hvor mange mand kræver det at skifte 12 milliarder el-pærer?

Det er på tide at luge ud i alle de gamle powerpoint presentationer. I årevis har det været standard at vise en el-pære, når man skulle illustrere, at nogen har fået en god idé. Men el-pæren er ikke længere en god idé, snarere et levn fra en ekstremt in-effektiv fortid. Mere end 95% af den strøm, en glødelampe bruger, bliver til varme.

LED lys, derimod, er en særdeles god idé. LED lamper er 6-7 gange mere effektive, i de senere år er deres effektivitet steget 25-30% årligt og det forbedres stadig – samtidig med at priserne rasler ned.

Det lys, som de små dioder udsender, når der sendes strøm igennem dem, er altsammen i den del af spektret, som mennesker kan se. Langt det meste af den stråling, som glødelamper udsender er derimod infrarøde varmestråler. 12% af de danske husholdningers el-forbrug går til belysning – men reelt går langt det meste af den strøm til spilde.

Wall Street Journal har anslået at der er 12 milliarder el-pærer i verden, så der er en del at skifte. En af dem, der står klar til at levere de nye LED pærer er IKEA.        

 

Da IKEA gik all in på LED lys

Med over 700 millioner årlige kunder over hele verden har det selvsagt en kæmpe effekt når IKEA rykker på miljøområdet.

For tre år siden besluttede man at gå så hurtigt som muligt til udelukkende at sælge LED pærer og lamper, og fra september i år er halogenpærer og de flourescerende el-sparepærer væk i samtlige IKEA varehuse – glødepærerne var i forvejen forsvundet for længst.

Overgangen til LED er en del af en langvarig og ambitiøs satsning fra IKEA på radikalt at reducere miljøbelastningen. Siden 2008 er de elektriske produkter, IKEA sælger, i gennemsnit blevet halvt så energislugende. I flere lande sælger og installerer IKEA nu solceller, og i forbindelse med deres varehuse er der idag opsat over 700.000 solpaneler, og IKEA driver 224 vindmøller. Målet er som minimum at blive  selvforsynende med energi.

For IKEA er det en bevidst strategi at gå all in, når de har sat sig et mål. Kun på den måde kan de starte en positiv cirkel, hvor større produktion fører til lave priser, som fører til større salg.

 

Prisen blev halveret på et år

Jeanette Skjelmose, er svensker med et dansk efternavn. Hun er ansvarlig for hele IKEAs sortiment af belysning.

”Vi har solgt LED i mange år, men lyset i de første pærer var mere skarpt og blåt, og prisen var alt for høj”, fortæller hun:

”Vi havde stoppet salget af glødepærerne tidligt, men vi var heller ikke begejstrede for el-sparepærerne. De gav et dårligt lys, og selvom de brugte ret lidt strøm, var der problemer med at sparepærerne indeholder en lille smule kviksølv – og vi vidste, at mange forbrugere ikke afleverer dem til genbrug.

Ved at tale med vores kunder forstod vi, at der var en mulighed for at skifte helt til LED, hvis vi kunne få prisen tilstrækkeligt langt ned.

Så vi besluttede at gå helt over til LED, og vi gav os selv tre år til at nå til 100%”.

Siden da er prisen på en pære faldet fra 10 euro til 2,5 euro. I 2014 halverede IKEA prisen på den mest solgte LED pære.

 

Kan tænke langsigtet fordi der ikke er aktionærer

Fremgangsmåden er klassisk IKEA. Siden firmaets start har man gang på gang formået at kickstarte salget af nye produkter ved at satse stort; man laver masseproduktion i et antal, der betyder at produktionsomkostningerne og priserne falder dramatisk.

”Det er en hønen og ægget problemstilling”, siger Jeanette Skjelmose:  ”Vi er nødt til at starte med at satse på, at det sætter gang i salget, hvis vi kan få prisen ned”.

Skjelmose peger på at IKEA kan tillade sig den type satsninger, fordi det ikke et aktieselskab. ”Vi bliver ikke jaget af aktionærerne. Vi kan tillade os at investere i det, vi tror er bedst på langt sigt. Det ville være sværere, hvis der var et krav fra aktiemarkedet om at præsentere et strålende regnskab hvert kvartal”.

 

Råd til mere automatisering

For tre år siden var der meget manuelt arbejde i fremstillingen af LED pærer, men fordi man satsede på et meget større salg, kunne det svare sig for leverandørerne at investere i at automatisere produktionen.

Samtidig har IKEAs ingeniører og designere arbejdet tæt sammen med leverandørerne om at udvikle designet, så pærerne er billigere at producere, og så man undgår defekter. Eksempelvis var kuplen i de første LED pærer lavet af glas, så de gik ofte i stykker. Nu laves de i plastik, så der er færre omkostninger forbundet med skadede varer.

 

Tæt forhold til leverandørerne er en forudsætning

Generelt køber IKEA ikke bare færdigvarer af deres leverandører. IKEA har selv en stab af teknikere og designere, der kan udvikle produkter. Ifølge Jeanette Skjelmose er det afgørende for IKEA, at de har meget tætte og langvarige forhold til de leverandører, der fremstiller deres produkter: ”Hvis man vil gå forrest på bæredygtighedsområdet, kan man ikke bare gå ud på spot-markedet og få lavet sine ting. I gennemsnit har IKEAs leverandører samarbejdet med os i 11-12 år. Derfor kender de os godt nok til at de tør gå med, når vi satser. Vi stiller krav om ordentlige forhold og miljøvenlig produktion, men de ved at vi bakker op om dem, og de har efterhånden set, at det faktisk betaler sig at tænke langtsigtet”.

 

All in er ikke altid så let

Beslutningen om at gå all-in på LED var ret let, siger Jeanette Skjelmose. Hun remser fordelene op: De giver et bedre lys, de bruger kun 15% så meget strøm som gammeldags glødepærer, de holder i 20 år, og teknologien er i hastig udvikling: ”LED er klart den bedst teknologi til lys for tiden, så hvorfor skulle man sælge andet?”

I andre tilfælde går IKEA mere gradvist frem. ”Vi vil bruge træ der er ansvarligt dyrket, men det er ikke altid indlysende, hvad der er den bedst løsning, når vi skal vælge, hvor træet skal komme fra. På det område er der et mere komplekst sæt af hensyn”, siger Skjelmose.

 

Det er ikke nok at skifte pæren

Overgangen til 100% LED er ikke kun et spørgsmål om at udskifte pærerne. IKEA har også udviklet nye lamper, der specielt kan udnytte fordelene ved LED, og de har måttet gennemgå hele det eksisterende sortiment for at tilpasse lamperne. På mange måde har processen med at udvikle lamperne været mere kompleks end pærerne.

I dag findes der LED pærer, der kan passe til de fleste gamle lamper. Undtagelsen er halogen spots – for nogle typer halogen lamper må IKEA simpelthen henvise kunderne til at købe stifterne andetsteds.

Problemstillingen går igen i flere af IKEAs satsninger på bæredygtighed. Over halvdelen af modellerne i IKEAs sortiment af komfurer er i dag induktion, der bruger langt mindre elektricitet. Sideløbende er hele udvalget af gryder og pander tilpasset, så det kan bruges til induktion. Med andre ord: Det er ikke nok at skifte en enkelt del af teknikken ud. Det gælder også IKEAs forsøg på at få kunderne til at gå over til genopladelige batterier.

 

Hvorfor bruger du ikke genopladelige batterier?

Et af IKEAs næste miljø-tiltag er overfor batterier. Langt de fleste køber en-gangs batterier, med alt hvad det medfører af ressourceforbrug og affald. Genopladelige batterier kan genoplades op imod 500 gange. IKEA anslår, at hvis man køber et genopladeligt batteri kan man med tiden spare op til 300 euro. Alligevel foretrækker folk at købe engangs-batterier.

”Ligesom med LED vil vi gerne gå all-in på at sælge genopladelige batterier, men vi er nødt at sætte os grundigt ind i, hvorfor folk vælger som de gør”, siger Jeanette Skjelmose:  ”Hvis vi fra den ene dag til den anden holdt med at sælge engangsbatterier, ville kunderne bare købe dem et andet sted, og så ville vi ikke have opnået noget i retning af bæredygtighed.

Vi har forsøgt os med at opstille en gennemsigtig kasse i butikkerne, hvor der i det ene rum ligger 500 batterier og i det andet rum er et enkelt genopladeligt. Alligevel vælger kunderne engangsbatterier, fordi de synes det er billigere... ”, siger Jeanette Skjelmose.

IKEAs undersøgelser har vist, at en af hindringerne er, at folk ikke kan holde styr på om de har opladet batterierne, så de er klart til at bruge.

Derfor er de nu ved at udvikle en oplader, der kan rumme 12 batterier, og som med en lille diode kan vise, hvilke af dem, der er strøm på. Tanken er at opladeren også er der, man opbevarer sine batterier.

 

Dem, der har mindst, har mest brug for at kunne spare

En af udfordringerne ved at gå helt over til LED har været at overbevise kunderne om at det kan betale sig at købe en dyrere pære, fordi de sparer penge på det i længden.

”Vi synes vi gør forbrugerne en tjeneste ved at forsøge at få dem til at tænke mere langsigtet, men folk tænker meget kortsigtet i deres økonomi” siger Jeanette Skjelmose.

Man kunne tro, at det var lettere at sælge det budskab i et rigt land som Danmark, hvor forbrugerne bedre har råd til at investere i besparelser, men Jeanette Skjelmose fortæller, at de ikke oplever nogen forskel i forhold til eksempelvis varehusene i Kina: ”Vi har kørt præcist den samme strategi og tidsplan globalt. Jeg synes nærmest det ville være unfair, hvis vi fortsatte med at sælge løsninger, der reelt er dyrere, til dem, der har mest brug for at spare penge”.


Tekst: Peter Hesseldahl
Artiklen blev bragt af Føljeton i december 2015