Shapeways:
Fabrikken er en platform

En butik, hvor kunderne selv designer varerne, og sælger dem til hinanden. En virksomhed med globalt salg, titusinder af varenumre, men intet lager. En fabrik, hvor stykprisen er den samme, uanset hvormange du fremstiller…

Shapeways har på mange måder smidt de konventionelle forretningsmodeller i blenderen. Selskabet tilbyder 3D print i høj kvalitet og mange forskellige materialer, lige fra plastik til metal og porcelæn. Enhver kan gå på Shapeways’ website, uploade en 3D fil, og få leveret en fysisk udgave af genstanden i løbet af en uges tid.

Men selv hvis man ikke har software, talent, eller lyst til selv at design noget, kan man vælge mellem et enomt antal af færdige designs, som man kan bestille et 3D print af: Smykker, lamper, covers til mobiltelefoner, reservedele, kunstværker osv. Priserne starter omkring de 75 kr. og går op over 10.000 kr. for de største og mest avancerede produkter.

40.000 små butikker
Shapeways’ website minder om alle mulige andre online varekataloger. Forskellen er, at Shapeways ikke har designet en eneste af varerne på hylderne. Det har brugerne selv. Brugerne kan meget let oprette deres egen lille butik på Shapeways website og udbyde deres design. Shapeways tager sig betalt for materialerne, print og distribution. Designerne kan så selv bestemme, hvor meget de vil forlange udover fremstillingsprisen for at andre kan bruge deres design. 40% af Shapeways salg er genstande som andre brugere har tilbudt. Resten er genstande, hvor folk selv uploader designet.

Foreløbig har Shapeways haft 625.000 kunder fra det meste af verden. 40.000 har valgt at lægge et design ud på websitet. Det er gratis, og Shapeways lægger ikke skjul på, at langt de fleste ikke sælger noget. For de fleste brugere er 3D design en hobby, men de bedste og mest populære designs kan sælge tilstrækkeligt til, at man kan leve af at udbyde dem. Ikke mindst, hvis ens design pludselig går viralt og sendes rundt på de sociale medier, fordi den lille hund, et sjovt skilt eller en karikatur, man har lavet, lige rammer noget i tidsånden.

Shapeways er et spin-off fra den store hollandske koncern Philips’ udviklingslaboratorier. Det har i dag 150 ansatte og to fabrikker, én i Holland og én i USA. Den amerikanske fabrik ligger på Long Island, så langt uden for centrum, at New York bliver en meget industriel by af store varehuse og fabrikker. Der lugter lidt af plastik i Shapeways’ produktionshal, hvor rækker af køleskabs-store 3D printere møjsommeligt arbejder sig gennem kundernes instrukser. Der er dog forbløffende meget manuelt arbejde inolveret i at tilrette filer, sætte maskiner op, indfarve og polere genstandene, og endelig pakke og sende dem. En genstand når at passere gennem ti par hænder, inden den sendes.

Shapeways er en platform
Shapeways stiller en fabrik og et website til rådighed, der gør det muligt for enhver at fremstille komplekse genstande og udbyde designet til andre over hele verden – uden selv at have andet udstyr end en computer og noget design software. ”Vi hjælper folk til at blive makers”, som Manzee Muzumdar, der er kommunikationsansvarlig for Shapeways, siger.

Dermed adskiller Shapeways’ forretningsmodel sig en del fra en konventional fremstillingsvirksomhed. De har ikke omkostninger til at udvikle færdige produkter eller til at have dem på lager. Til gengæld skal Shapeways bruge kræfter på at gøre det så enkelt og inspirerende som muligt for kunder at gå i gang med selv at skabe. På websitet kan kunderne bruge en række værktøjer, der gør det nemt at designe nogle enkle objekter. Mange af de designs, der udbydes, kan rettes lidt til, så brugeren selv kan vælge farve, materiale, og forskellige tekster og mønstre.

Shapeways gør også en del ud at pleje deres community af brugere. De har et team, som specifikt holder kontakten til designerne, lytter til deres forslag, og gør de bedste og mest populære ideer mere synlige ved at blogge om dem på de sociale medier.

De store får deres bid af kagen
Manzee Muzumdar fortæller, at Shapeways er nødt til at kontrollere alle designs, som lægges ud til salg, for at sikre, at de ikke overtræder copyrights: ”Vi har meget ”fan-art”; designs som bygger videre på figurer fra film og spil som Starwars, og hvis vi opdager, at det er en beskyttet figur, er vi nødt til at fjerne den”.

Sidste år indledte Shapeways et samarbejde med legetøjsgiganten Hasbro, der laver ”My Little Pony”-universet. Mange fans af My Little Pony morer sig med at skabe deres egne figurer, og ofte er der tale om dygtige, voksne designere, hvis figurer er på højde med det, som Hasbro selv designer. Samarbejdsaftalen indebærer, at Hasbro accepterer, at fans kan sælge deres egne 3D print udgaver af My Little Pony mod at Hasbro får 20% af prisen for designet.

”Det er en måde for Hasbro at knytte deres fans tættere til brandet. Det er også en måde at få inspiration til nye figurer – og endelig tjener Hasbro lidt ekstra afgifter på deres ophavsret”, konstaterer Manzee Musumdar.

Brugen af 3D print er i hastig vækst, og Shapeways vil gerne udvide til at fremstille flere steder i verden. Det er dog ikke sikkert, at det bliver ved at bygge deres egne fabrikker. Manzee Muzumdar fortæller at de overvejer i stedet at opbygge et netværk af lokale underleverandører, der har 3D printere, med ledig kapacitet. På den måde vil Shapeways i endnu højere grad blive en platform, der koordinerer eksterne ressourcer til løsninger, uden selv at skulle udføre alt arbejdet selv.

 Tekst: Peter Hesseldahl
Artiklen blev bragt i Ugebrevet Mandag Morgen 11. januar 2016

Samarbejde med Hasbro om My Little Pony

http://www.shapeways.com/superfanart/mylittlepony

Samarbejde med supermarkedskæden Target. Target’s designere har udviklet en række smykker og nips, som brugerne kan gå videre med at udforme.

http://www.shapeways.com/product/5WY9P3W3C/customizable-kansas-pendant?li=productGroup&optionId=40230521

Masser af lego klodser, der ser anderledes ud:

http://www.shapeways.com/search?q=lego&s=48#more-products

Ryan Kittleson lever af Shapeways. Man kan hyre ham som designer.

http://www.shapeways.com/shops/rksculpture