Techshop,
et fitness center for nørder

Techshop er verdens største kæde af makerlabs. Der er foreløbig 8 Techshops rundt om i USA, men i det kommende år åbner Techshop afdelinger flere steder i Europa og i Japan.

Konceptet er det samme alle vegne: Et værksted på mellem 1500 og 2000 kvadratmeter forsynet med tilstrækkelig meget professionelt værktøj til at brugerne kan fremstille stort set hvad som helst: CNC fræsere, laser-cuttere, 3D printere, symaskiner, drejebænke – og masser af computere.

Techshop er blevet kaldt et ”fitness center for nørder”. Man betaler et månedligt medlemskab på 150 dollars -  ca. 1000 kr - og så kan man bruge løs af grejet. Der er åbent døgnet rundt. Man kan gå ind fra gaden, tage et kursus og i løbet af få timer være i gang med at 3D printe – eller man kan være et helt team der slår sig ned i dage eller uger og udvikler avancerede produkter eller laver egentlig produktion. Der er stort set frit slag.  

Det er ekstremt inspirerende at besøge en Techshop. Man får lyst til at bure sig selv inde der, og bare gå i gang med et eller andet – ligesom alle de andre, der går og hygger sig ved maskinerne. For de fleste medlemmer er det en hobby at lave ting. Men samtidig drømmer mange om at udvikle deres ide til en egentlig forretning, og mange er allerede godt i gang med at producere. 

Man kan laser-skære en bordskåner eller 3D-printe et cover til sin Iphone, men der flyver også satelitter i rummet, som er bygget i en Techshop. En enkelt filial, i det navnkundige SOMA startup distrikt i San Francisco, har i løbet af det seneste år været fødselshjælper for 16 Kickstarter crowdfunding kampagner på over 100.000 dollars hver.

Den største kommercielle succes for en Techshop bruger har været Square, en lille læser til kreditkort som via hovedtelefon udgangen kan gøre en enhver smartphone til en betalingsautomat. Square har i dag over 1000 ansatte. 

Send medarbejderne ned i værkstedet
I Detroit er Ford bilfabrikkerne en tæt samarbejdspartner og nabo til Techshop – og erfaringerne derfra antyder, hvordan makerlabs og etablerede virksomheder kan arbejde sammen.

”Forestil dig, at du er chef hos Ford, og en medarbejdere kommer med et forslag til at forbedre instrumentbrædtet. Det er muligt, at du godt kan lide ideen, men du ved også, at det vil koste 100.000 dollars og seks måneder at undersøge, om det er noget, der reelt kan fungere. Og så bliver svaret til medarbejderen typisk nej”, siger Paul Duggan, Techshops managing director:

”Med et makerlab i nabolaget, kan du bede ham gå ned i værkstedet og bruge den næste uge på at lave en prototype. Derefter har I et langt bedre udgangspunkt for at diskutere potentialet”.

I Fords tilfælde er der kommet en lang række store og små ideer ud af at give alle medarbejdere adgang. Ifølge Paul Duggan er antallet af patenterbare ideer fra Ford vokset med 120% over de sidste to år. Interessant nok er over halvdelen af forslagene kommet fra folk, der ikke arbejder i ingeniør eller teknologi afdelinger til daglig.

Successen i Detroit har ført til at BMW og Münchens tekniske universitet for nylig har åbnet et makerspace i samarbejde med Techshop, og tre andre bilfabrikanter i Europa har lignende planer.

Loft for væksten: The 5000 problem,
For opfindere, der ikke allerede er i en stor virksomhed kan det være et problem at komme fra at være en blanding af hobby og startup til at drive en egentlig virksomhed.

Det sker ofte, at en startup konstruerer en prototype i et makerlab og skaffer crowdfunding til den første lille serie-produktion. Men der er meget stor forskel derfra, og så til at sælge i stor skala, siger Paul Duggan.

Han kalder det ”the 5000 problem”: ”Som opfinder kan du måske håndtere at producere nogle få hundrede enheder. Men når du skal op i styktal på 5000 eller måske endda langt flere, bliver det meget svært, når man ikke har prøvet det før”.

Masser af startups når aldrig længere – og måske skyldes det simpelthen, at det de producerer, er et nicheprodukt. I mange tilfælde, f.eks indenfor særligt audio-udstyr eller medicinske apparater, er det globale marked ikke større end nogle få tusinde enheder. Og når det marked er mættet, er man nødt til at starte forfra med et andet produkt, siger Paul Duggan.

I andre tilfælde er der faktisk et globalt massemarked, men i den form, som produktet er designet, er det ikke realistisk at producere det til en fornuftig pris. Det er lykkes for opfinderen at lave en prototype, der virker, men der er ophobet en masse uhensigtsmæssigheder i designet. Alt i alt er man nødt til at gå tilbage og re-designe det, så det er egnet til fabriks-fremstilling – det, der kaldes design to manufacture.

 I forbindelse med at Techshop åbner i Japan, har man samarbejdet med elektronik-giganten Fujitsu om at udvikle en måde at overkomme the 5000 problem. Målet er at tilbyde Techshop brugere, der har fået financiering til produktion, en service, hvor Fujitsus produktions-specialister kan rådgive om, hvordan man forbereder et produkt til volumen produktion.

I den forbindelse vil Fujitsu indrette tre højt automatiserede fabrikker, som Techshop brugere kan overføre deres designs til.

Biblioteket som makerspace?
Samtidig med at Techshop forlænger deres service i retning professional massefremstilling, arbejder de også på at inddrage almindelige forbrugere og folk uden synderlig interesse i at være makers.

Til oktober åbner den første af foreløbig fem franske Techshops i Paris. Værkstederne skal drives i samarbejde med Leroy Merlin, en stor kæde af byggemarkeder. Blandt mulighederne vil være, at brugerne kan printe deres eget tapet eller sende en dør gennem en printer, der kan lægge billeder og mønstre på efter brugerens design.

Paul Duggan fortæller, at Techshops udvidelse internationalt vil være meget baseret på en franchise model, hvor Techshop rådgiver om indretning, og leverer kursusmaterialer, og systemer til booking, forsikring osv.

Biblioteker er en type samarbejdspartner, som Duggan har store forventninger til: ”De digitale medier har ændret bibliotekers rolle, og mange biblioteker ser det nu som en måde at forny deres funktion i samfundet, at de kan hjælpe borgerne med at bruge de nye muligheder for selv at skabe”.

Tekst: Peter Hesseldahl
Artiklen blev bragt i Ugebrevet Mandag Morgen den 7. sept. 2015